De 7 stadia van het maken van een (bedrijfs)film

Na het zien van een geweldige film, leunen maar heel weinig mensen achterover en denken na over alle moeite die het kost om de film te maken. Ze kunnen het budget van de film opzoeken en hoeveel de acteurs betaald kregen, maar niemand kan het proces van het maken van een film echt begrijpen zonder het zelf te doorlopen.

Filmproductie bestaat uit 7 fasen van conceptie tot circulatie. Van het bedenken van het concept van de film, het vinden van fondsen, het inhuren van cast en crew, het monteren, het op de markt brengen van de film tot het uiteindelijk distribueren ervan, hieronder staan ​​de fasen die we doorlopen tijdens het maken van een film.

  1. Ontwikkeling
    Deze fase bestaat voornamelijk uit het plannen en conceptualiseren van een script, gebaseerd op een boek, een andere film, een waargebeurd verhaal, of kan zelfs een origineel concept zijn. Na goedkeuring komt de regisseur samen met de schrijvers tot een stapsgewijs overzicht van het verloop van de film.
  2. Pre-productie
    In deze fase is het belangrijkste doel om de opties te verfijnen en de ontwikkeling van de film te plannen in termen van filmcast, filmploeg en budget. Tijdens dit proces wordt meestal een lijnmanager of productiemanager ingehuurd om een ​​planning te maken en het budget voor de bedrijfsfilm te beheren. Pre-productie omvat ook het uitzoeken van de opnamelocatie.
  3. Productie:
    De productiefase is wanneer het daadwerkelijke praktische filmproductiewerk begint. Het primaire doel is om zich aan het budget en de planning te houden, wat constante aandacht vereist. De filmregisseur werkt samen met de cast en crew om ervoor te zorgen dat alles volgens plan verloopt. Communicatie is het sleutelwoord tussen alle betrokken partijen.
  4. Fotografie
    Fotografie is in wezen de duurste fase in de filmproductie. Dit vanwege de salarissen die verschuldigd zijn aan de acteur, regisseur en setcrew, evenals de kosten van bepaalde shots, rekwisieten en speciale effecten, indien nodig. Alle voorgaande fasen zijn ingesteld om een ​​soepele overgang van fotografie te garanderen. Hier draait de camera, dus het is belangrijk dat de filmregisseur het schema volgt en binnen het budget blijft.
  5. Wikkelen
    De periode direct na het einde van de opname, wanneer alle camera’s zijn uitgeschakeld. Tijdens deze fase wordt alles gedemonteerd en wordt de set ontdaan van cast en crew. Alle apparatuur en rekwisieten moeten in werkende staat worden geretourneerd aan de leveranciers en er moet een inventarislijst zijn.
  6. Post-productie
    In de meeste gevallen zal deze fase de fase van fotografie overlappen, maar niet altijd. Er wordt een ruwe versie van de film gemaakt en de filmregisseur zal beginnen met het beoordelen en bewerken van de beelden, terwijl hij eventuele toevoegingen coördineert die nodig kunnen zijn voor visuele effecten, muziek en geluidsontwerp.
  7. Distributie
    Distributie is de laatste fase van het productieproces. De film moet worden gedistribueerd zodat de producenten hun geld terug kunnen verdienen. Het is het werk van deze producenten om een ​​lucratieve deal te sluiten voor distributie onder de bioscopen en andere platforms zoals Amazon Prime, Netflix, HBO enz. Het is ook belangrijk om de juiste deals te sluiten, omdat zij het bereik van de film bepalen en de winst binnenhalen. juiste hoeveelheid geld om het rendement op de investering te garanderen.

Mocht het je toch te veel moeite lijken, kun je altijd nog een extern bureau inschakelen om een bedrijfsfilm voor je te maken. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is https://flostudios.nl/