fbpx

Innovaties & komkommers van Boy Jacobs

Boy Jacobs en Bart Kuijpers van Sitestas

Innovaties & komkommers van Boy Jacobs

“Je bent eigenwijs tot en met, je had een vak moeten leren!”

Boy Jacobs (29) is samen met zijn broer Chris derde generatie komkommerteler in Kessel. Het agrarische leven zit in Boy’s DNA en zijn passie vond hij in verandering, vernieuwing en innovatie. Ondertussen heeft Boy onder andere ‘Xqueeze.me’ ontwikkeld; een gezonde knijpgroente waarmee hij in 2019 een eervolle vermelding kreeg van de Jaarprijs ‘Goede Voeding’. En, hij is aan het verkennen wat Artificial Intelligence en Big Data voor het familiebedrijf kunnen betekenen.

Studeren en werken in het buitenland

Boy groeide op in de kassen van zijn vader en opa. “Als jong manneke van drie liep ik hier al rond. Ik zat naast de bedrijfsleider op een kistje op de kar tot aan mijn tiener jaren.” Ook tijdens zijn studies bleef hij in het bedrijf werken. Maar Boy wilde zich zo breed mogelijk ontwikkelen. Dus koos hij ervoor om diverse studies te volgen, waaronder International Business en Innovatie, Strategie en Ondernemerschap en veel ervaring op te doen in het buitenland. “Zo leerde ik veel van verschillende culturen en heb ik een waardevol internationaal netwerk opgebouwd. Uiteindelijk schreef ik mijn scriptie over Artificial Intelligence en Big Data in de tuinbouw, waar mijn wereld van de tuinbouw en mijn passie voor innovatie bij elkaar kwamen.”

Klaar voor het ondernemerschap

Na zijn laatste studie en een tijdje werken bij Philips Healthcare, ging Boy terug naar het familiebedrijf en samen met compagnon Bart Kuipers zette hij een nieuwe onderneming op: ‘Sitestas’. Hier kan hij kwijt wat hij vanwege bestaande structuren in het familiebedrijf geen plek kan geven. Zo vullen Sitestas en het familiebedrijf elkaar aan. “Ik loop de hele dag rond in een wereld waar verandering nodig is. Ik heb daardoor zoveel inspiratie en ideeën voor producten en innovaties! Binnen Sitestas kan ik die inspiratie verder vormgeven, door middel van co-creaties en partnerships met gelijkgestemden.”

Xqueeze.me

Maar Boy zit nooit stil. En zijn drive tot innoveren draait over toeren. Met Sitestas wilde hij een gezond product ontwikkelen dat aansluit op de wensen van de huidige consument. Het moest snel, makkelijk, gezond én eerlijk zijn. En zo is het idee voor de vloeibare knijpgroente Xqueeze.me geboren. “We wilden een product waarbij mineralen, vitamines, antioxidanten en bioactieve stoffen niet verloren zouden gaan, wat bij de meeste knijpgroenten en -fruit wel het geval is. Deze worden namelijk verhit door ze te pasteuriseren. Wij verhitten de groenten niet, wat Xqueeze.me gezonder maakt dan alle reguliere smoothies, knijpfruit en -groenten die nu verkrijgbaar zijn. Daarom moet Xqueeze.me gekoeld bewaard worden: het is vers!” En dát is een heel belangrijk unique selling point van het product

Een drijfveer die raakt

Boy wil consumenten bewuster laten worden van de producten die ze kopen. De meeste knijpgroenten en -fruit zijn veel minder gezond dan de etiketten doen geloven. De jonge ondernemer wilde een uniek en nieuw product ontwikkelen dat eerlijk is en garant staat voor kwalitatief hoogwaardige voeding. Als we Boy vragen waarom dit zo belangrijk voor hem is, vertelt Boy een persoonlijk verhaal dat ons raakt. “Als puber was ik erg ziek. Ik had de ziekte van Hodgkin, een vorm van kanker. Gelukkig ben ik nu eindelijk na 10 jaar genezen verklaard. Daarom vind ik gezondheid superbelangrijk! Ik vind dat we veel meer een gezonde leefstijl moeten nastreven, in plaats van ongezond leven en het met pillen op te lossen.”

De andere drijfveer is het tegengaan van verspilling. Voor knijpgroenten kunnen komkommers en andere groenten gebruikt worden, die door hun vorm of kleur niet voor de verkoop geschikt zijn. “Zo gaan we verspilling tegen door groenten te gebruiken die anders worden vernietigd en maken we tevens een product dat écht goed voor je is. Ik wil geen rommel produceren en met Xqueeze.me wil ik laten zien dat ik écht met iedereen het beste voor heb.”

De slimme kas

Naast Xqueeze.me is Boy ook nog bezig andere ideeën uit te werken. “Ik denk dat Artificial Intelligence en Big Data veel impact binnen ons bedrijf en de sector gaan hebben. Daarom ben ik altijd op zoek naar nieuwe manieren om te bouwen aan de toekomst van onze onderneming.” En dus is Boy momenteel de eerste stappen aan het zetten naar een ‘slimme kas’. Door middel van sensortechnologie en Internet of Things kan met data een verdienmodel voor nieuwe producten en services worden ontwikkeld. “We werken samen met gelijkgestemde partijen om onze onderneming slimmer en toekomst bestendig te maken.”

Twee generaties, twee werelden

Ook vader Chrit is nog actief in het familiebedrijf. Het valt ons op hoe bijzonder het contrast is tussen Boy en zijn vader. Chrit is het type ‘niet lullen maar poetsen’ en ‘wat de boer niet kent dat eet ie niet’. En terwijl Boy ons vertelt over innovatie, komt zijn vader binnen en roept lachend: “Je bent eigenwijs tot en met, je had een vak moeten leren!” Een mooi moment waarop de twee generaties laten zien, hoe hun werelden samen komen.

Visie voor de toekomst

Boy wil met zijn innovaties en ondernemerschap de primaire sector (land-tuinbouw) op de kaart zetten op het gebied van producent van gezonde voeding. Zowel richting de consument als naar de politiek: “Men heeft niet in de gaten dat júíst de boeren in de primaire sector ontzettend veel kunnen doen, voor de volksgezondheid en duurzaamheid” Maar wij worden niet betrokken in de dialoog. Boy wil een samenwerkingspartner zijn in besluitvorming over duurzaamheid, prijsvorming, marketing en juridische zaken. “Ik wil ook de ethiek van zakendoen veranderen en gewoon een eerlijke prijs voor mijn komkommer krijgen.” Boy zal zich hiervoor blijven inzetten met partnerships en co-creatie.

De Groeischakelaar vindt het prachtig hoe deze jonge ondernemer ‘eigenwijs’ zijn eigen pad bewandelt en het ondernemen in de tuinbouw met innovaties verweeft. We zetten hem dan ook graag in de spotlight om anderen te inspireren. Wil je meer weten over Xqueeze.me of over de andere ideeën van Boy? Neem dan contact met hem op via [email protected] of check de website www.sitestas.nl en www.xqueeze.me.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]


X