fbpx

Pieke Broodbier van Laura Nieboer

pieke broodbier

Pieke Broodbier van Laura Nieboer

“Vervolgens ging ik zelf met pannetjes, kopjes, een vergiet en doeken proberen bier te brouwen.”

Laura is 23 jaar oud, masterstudent en oprichter van Innowastion. Ze heeft ‘Pieke Broodbier’ bedacht en ontwikkeld. Ze begon in haar studentenkamer met testjes om bier te brouwen van oud brood! Uiteindelijk wist Laura een volwaardig pils te brouwen waarmee zij in november 2018 de Maastricht Student Entrepreneur Award won. En zo lanceerde zij haar biermerk Pieke Broodbier, waardoor Laura momenteel hard aan de weg timmert met haar onderneming. Dit verhaal ademt innovatie, laat zien dat er een nieuwe generatie ondernemers aan komt en zit vol praktijkvoorbeelden van hoe je zonder veel resources kunt innoveren. We nemen je graag mee in Laura’s groeiverhaal.

Afval bestaat niet

Gedreven door haar passie om iets te willen bijdragen aan deze wereld, volgt ze inmiddels haar tweede master én runt ze haar bedrijf Innowastion. Laura is zeer begaan met het milieu. Zo bedacht zij al vroeg dat afval simpelweg niet bestaat en dat afval omgezet kan worden in waarde. En dus wordt Pieke Broodbier gemaakt van oud brood, dat door supermarkten niet meer kan worden verkocht.

Van brood naar bier?

Laura had op jonge leeftijd moeite met voedselverspilling en was op zoek naar manieren om afval van voedsel alsnog te kunnen gebruiken. Brood bleek één van de meest verspilde voedselproducten in ons land te zijn. Dus dáár wilde zij iets aan doen. “Ik zag overeenkomsten tussen brood en bier en ik besloot te onderzoeken of ik van brood ook bier kon maken. Het idee was dat ik bier kon maken met minder moutmeel en dat kon vervangen door onverkocht brood. Toen ben ik letterlijk begonnen met de vraag: hoe brouw ik bier? Ik vond veel informatie online, bekeek YouTube filmpjes en ik ging met pannetjes, kopjes, een vergiet en doeken aan de slag.” Nadat ze deze basis voor zichzelf had gelegd, kwam Laura in contact met de eigenaar van de Maastrichter Maltezer brouwerij. Hij heeft haar uiteindelijk het proces van bierbrouwen laten zien, waardoor ze met de kennis en de basis die ze zelf had gelegd verder aan de slag kon gaan.”

Experimenteren

Laura ging toen thuis experimenteren met heel veel bier maken. Ze experimenteerde met de receptuur: Met hulp van haar broer, die scheikundige is, en een testpanel dat de smaak steeds testte, kon ik mijn recept steeds verder verbeteren. “Dat ging met ups en downs, ik moest het echt nog goed onder de knie krijgen. De ene keer was het hartstikke goed en de volgende keer had ik weer iets gedaan waardoor het helemaal fout ging.”

Op naar de brouwerij!

Laura had na veel testen en proeven de smaak, geur én broodwaarde op peil. Nu had ze een ‘prototype’ van haar product waarmee ze een volgende stap durfde te maken. “Dit was achteraf gezien misschien naïef, maar ik wilde ermee naar de brouwer. De Maastrichter Maltezer brouwerij was op dat moment nog niet open en de eigenaar wilde mij wel helpen.” Dit was ook een manier voor hem om zijn brouwproces te testen en op te starten. Dus terwijl de brouwerij officieel nog dicht was, heeft Laura samen met de brouwmeester haar eerste broodbier gebrouwen.

De markt op

De eerste oplage betaalt Laura van haar eigen spaargeld. En ook al zou het mislukken, dan nog vond zij dit de moeite waard, omdat ze er zoveel van had geleerd. “Maar toen kreeg ik mijn 13 fusten bier met 250 liter en dacht ik: En nu!? Langzaam maar zeker begon mijn verhaal te leven, moest ik steeds vaker een presentatie geven en vond ik verkooppunten in en rond Maastricht. Het was een soort domino effect, met veel mond tot mond reclame.” Dit leidde ertoe dat Laura in november 2018 de Maastricht Student Entrepreneur award won. En dit zorgde ervoor dat zij in een acceleratie terecht kwam. “Dankzij de publiciteit die daaruit voort kwam, ging Pieke Broodbier los.

Groeistrategie

Laura brouwt nu zo’n 1000 liter per oplage en haar afzetgebied is Zuid-Limburg. Maar daar blijft het niet bij: “Ik heb de ambitie om verder te groeien en de verkoop gaat zo snel dat ik mijn strategie moet aanpassen. Ik zou graag een soort franchise willen opzetten, zodat elke regio zijn eigen broodbier, met een eigen lokale stempel en herkenbare naam kan hebben. Daarmee wordt de broodverspilling dan ook in andere regio’s op een innovatieve wijze opgepakt.”

Dit verhaal van Laura heeft De Groeischakelaar geïnspireerd, omdat het bol staat van sleutelfactoren voor succesvol innoveren. Maar ook haar ondernemerschap vinden wij bijzonder. Wil jij meer weten over Laura of Pieke Broodbier? Ga dan naar https://www.piekebroodbier.nl/.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]


X